آیین‌نامه تصویب و اجرای طرح

 باتوجه‌به سیاست‌های داخلی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان فناوری‌های هوش مصنوعی، لیزر و کوانتوم نحوه مصوب و اجرای طرح که به شرح ذیل می‌باشد، مجری و درخواست‌کننده کمک موظف است برای تسهیل‌گری فرایند مراحل زیر را رعایت کند:

  1. مهم‌ترین مسئله در وهله اول این است که درخواست‌کننده کمک تشخیص دهد که موضوع طرح ارسالی کاملاً مرتبط با محورهای مأموریت و اولویت ستاد باشد (به بخش حوزه‌های فعالیت ستاد مراجعه گردد).
  2. طرح ارسالی باید حتماً بخش نوآوری داشته باشد و یا حتی‌الامکان در صورت عدم بخش نوآوری و داشتن نمونه خارجی مشابه، به لحاظ اقتصادی جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور، مقرون‌به‌صرفه باشد. همچنین یادآور می­‌شود که طرح‌های پیشنهادی ارسالی که قبلاً به‌صورت داخلی انجام شده و یا هم‌زمان در حال انجام است (موضوعات مشابه) به‌هیچ‌عنوان حمایت انجام نخواهد شد.
  3. درخواست‌کننده کمک در سامانه خدمت (Khedmat.isti.ir) ثبت‌نام اولیه انجام داده و نسبت به نوع حقیقی یا حقوقی بودن فرد درخواست‌کننده کمک پروفایل خود را تکمیل کند.
  4. نمونه پروپوزال را از سامانه خدمت و یا بخش فرم‌های سایت ailq.isti.ir دانلود کرده و مطابق با ضوابط اعلام شده در مراحل بعدی پر کرده و در سامانه خدمت بارگذاری نماید.
  • موضوع و چکیده طرح پیشنهادی کاملاً واضح و با جزئیات کامل توضیح داده شود.
  • بخش‌های مهم فنی مرتبط به حوزه‌های اپتیک و کوانتوم و نحوه اجرای آنها با بیان بیشتری انجام گردیده و به مراجع علمی معتبر حتماً اشاره شود.
  • بیشترین مبلغ کل پیشنهادی طرح به لحاظ دلاری و ریالی صرف هزینه قطعات و تجهیزات مرتبط با طرح باشد.
  • هزینه نیروی انسانی برای موضوعات محصول محور حداکثر می‌تواند ۲۰ درصد هزینه کل مبلغ طرح باشد؛ ولی این میزان از مبلغ برای موضوعات تحقیقاتی قابل‌مذاکره است (مخصوص شرکت‌ها و اعضای هیئت‌علمی‌ها).
  • بیمه مربوط به اجرای باید ۱۶.۷ درصد از هزینه پرسنلی در نظر گرفته شود (مخصوص شرکت‌ها).
  • مالیات بر ارزش‌افزوده باید حدود ۱۰ درصد مبلغ کل طرح به‌غیراز بیمه در نظر گرفته شود (مخصوص شرکت‌ها).
  • حتی‌الامکان از قطعات و تجهیزات داخلی خریداری گردیده و فاکتور رسمی ارائه شود.
  • در صورت خرید قطعات خارجی، سعی گردد از سایت‌های معتبر خارجی تهیه و فاکتور خرید ارائه شود.
  • پیشنهاد می‌­گردد باتوجه‌به نوسانات ارزی و دلاری، حداقل ۸۰ درصد تجهیزات لازم در مراحل اولیه انجام پروژه خریداری شود تا در صورت تغییر قیمت تجهیزات، مشکل مالی جهت اجرای پروژه ایجاد نشود.
  1. طرح پیشنهادی پس از بارگذاری در سامانه خدمت، توسط کارگروه‌های تخصصی مربوطه داخلی ستاد و خارج از ستاد (هیئت‌علمی‌ها و داوران متخصص و فعال در زمینه طرح ارسالی) بررسی گردیده و رأی برای اجرا و یا عدم اجرای طرح با توضیحات کامل فنی صادر می‌گردد (در مدت‌زمان دو هفته کاری).
  2. نوع حمایت اعم از بلاعوض، تسهیلات و یا تسهیلات مشروط (تسهیلات قابل‌تبدیل به بلاعوض در صورت موفقیت نهایی طرح و کسب رضایت نظر کارگروه تخصصی ستاد)، بستگی به اهمیت موضوع و نظر داوران داخلی و خارجی ستاد می‌باشد.
  3. در صورت موفقیت طرح پیشنهادی برای اجرا، مجری موظف است یک پاورپوینت از طرح پیشنهادی آماده کرده و به‌صورت حضوری یا آنلاین دفاع بکند.
  4. در صورت موفقیت طرح پیشنهادی برای اجرا، موافقت‌نامه سه‌جانبه بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم و مجری تنظیم می‌شود (فرایند عقد قرارداد طی حدوداً دو هفته کاری انجام می‌گردد).
  5. پس از انجام عقد قرارداد، درخواست تأمین اعتبار برای فازهای پروژه از سمت ستاد به معاونت نامبرده انجام گردیده و مبلغ درخواستی به‌حساب شرکت یا دانشگاه واریز می‌شود و با ابلاغ مبلغ واریزی، مجری اقدام به دریافت آن مقدار از مبلغ در هر فاز پروژه می‌نماید.
  6. در پایان هر مرحله از فازهای پروژه، مجری موظف است مطابق با پیشنهادیه طرح، گزارش پیشرفت فاز قبلی را تدوین و ارسال کرده و درخواست خود را برای مبلغ بعدی فاز اقدام نماید.
  7. در پایان هر طرح مجری محترم موظف است گزارش تکمیلی از طرح و پاورپوینت اجرای طرح را به ستاد تحویل داده و دفاعیه نهایی از طرح را انجام داده تا طرح خاتمه‌یافته‌شده از سمت ستاد اعلام گردد.
//isti.ir/XFaA